Leven met zintuigen...

Bewust leven...bewust genieten. Lekker simpel gezegd!
Wat helpt is heel bewust je zintuigen gebruiken. Je neemt de dingen dan automatisch bewuster op (vind ik, geen flauw idee of dat wetenschappelijk bewezen is...) én je ervaart méér.

Als ik bijvoorbeeld de aardappelen sta klaar te maken, gaat dat vaak op de automatische piloot....maar als ik simpelweg oplet op wat ik voel als ik ze afspoel (mm, best lekker dat water over je handen) kan je soms gewoon genieten van zo'n simpel iets.
Zie de mooie kleuren, ruik de bloemen, voel de wind, hoor de vogels.....en omdat het een tuin is bij een theehuisje is er vast ook iets te proeven......(bij de sfeerstal in Nieuwveen)

Maar ook als je er lekker op uit ga, is de beleving veel meer dan als je alleen maar afgaat op wat je denkt en op  het eerste oog ziet. Kijk eens om je heen. Naar de gezichten van de mensen, het kleine bloempje dat tussen de tegels groeit, verbaas je over het gemopper van een oud mannetje over wat er om hem heen gebeurt (gebeurde me vorige week in Leiden...), proef echt je koffie, voel de wind op je gezicht (en nu niet gelijk klagen dat het waait....voélen!), ruik de geur van versgebakken brood, hoor de vrolijke muziek van het draaiorgel (en sta niet alleen te klagen over het gebedel van die mensen) en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maak je dag intenser door met al je zintuigen te leven! Zo kwam ik erachter dat ik altijd klaag dat ik zo weinig ruik...(wat ook wel zo is in vergelijking met anderen) maar dat ik mijn reuk ook helemaal niet bewust gebruik. Bij heel veel geuren heb ik geen flauw idee wat het is....terwijl het om hele gewone dingen gaat. Foei! Dus dat wordt trainen....  ;-p

Reacties

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert!