Meer brein, minder medicijn



Ik was onlangs aan het shoppen en snuffelde wat rond in een boekwinkel, toen ik het volgende boek tegenkwam:
Meer brein, minder medicijn van Lissa Rankin.
Interessant! De kracht van positief denken komt daar, naar mijn idee, dan toch ook weer om de hoek kijken. Eigenlijk fascineert het me steeds meer....positief denken!

Het boek 'meer brein, minder medicijn' vertelt over de kracht van ons brein op ons fysieke gesteldheid!
Gedachtes, gevoelens en overtuigingen: het heeft allemaal invloed!
Mooi toch? (Oké, het kan ook beangstigend zijn als je er teveel over na gaat denken ;-)   )
En het leuke/mooie is: niks geen zweverig gedoe. Het is gewoon een arts die het boek geschreven heeft!

Zo laat de arts in het boek zien dat het placebo-effect heel groot is. Dus denken dat iets je helpt, helpt al! Nu is dat al veel langer bekend, natuurlijk. Maar ik vind het wel top dat een arts dit nu ook zo beschrijft. Want bij de huisarts word nogal eens kwistig met medicijnen gestrooid....vind ik zelf.
( nu zal dat per huisarts anders zijn. Mijn oude huisarts was helemaal niet zo....wij bedenken tegenwoordig voordat we naar de huisarts gaan al of we wel behoefte hebben aan allerlei pijnstillertjes...)

De arts schijnt duidelijk te maken dat een ziekenhuisbezoek o.i.d. wel nodig kan zijn (uiteraard!) maar dat je zelf meer in de hand hebt dan je denkt! Er staat zelfs een stappenplan in!
Uit recensies begrijp ik dat sommige dingen wel gewaagd zijn om het zo te stellen. Maar ergens anders lees ik weer dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Tijd voor een eigen mening vormen en het boek maar eens opsnorren, denk ik zo?

Nieuwsgierig geworden? Ik heb het boek bij bol.com gevonden.




Reacties