Een kikkertje, daar waar het hoort ;-)

Bij ons in de tuin hebben we een vijver. Eigenlijk is het een stuk sloot, wat zijn taak als sloot niet meer uitvoert omdat op de rest  van de sloot ons huis staat.... We hebben er van die sigaren in staan en ook een waterlelie. Als je er langs loopt, hoor je vaak wat geplons. Kikkertjes, dus. Helaas hoor je ze meestal wel, maar zie je ze niet omdat ze ergens tussen het riet zitten.

Dit weekeinde was het anders. Ik liep wat met mijn hond te rommelen in de tuin, toen ik een plons hoorde op een heel andere plek. En ja hoor, daar zat hij. Een klein kikkertje bovenop een blad van de waterlelie. Hij bleef doodstil zitten. Toen ik (expres) iets bewoog, hupte hij snel naar een volgend blad. En daarna nog eens, tot hij na een aantal sprongen naast het blad sprong en verdween....
afb. morguefile.com

Leuk! Dát is toch hoe het "hoort": een kikker op een waterlelieblad?!

Ik vind het zelf altijd prachtig om zulke natuurmomentjes te beleven. een padje wat over het gras weg waggelt, een kikkertje in de sloot, soms ontdekken we een salamandertje. Maar ook de vogels die op de vreemdste plekken hun nestje bouwen (tussen de druiventakken, bijvoorbeeld)! Of een haas die opeens door onze tuin heen holt....(wat zijn die beesten groot van dichtbij)

En jullie? Wat vinden jullie leuk om te ontdekken in de natuur, in eigen tuin of ergens anders?

Reacties